Monitoring stress tolerance and occurrences of upper respiratory illness in basketball players by means of psychometric tools and salivary biomarkers.

ARSATI, F. ; LINKLIMA; A.; YNARA,  B. O.; SIMÕES, A. C.; ARAÚJO, A. C.  The aim of the study was to evaluate the possible relationships between stress tolerance, training load, banal infections and salivary parameters during 4 weeks of regular training in fi fteen basketball players. The Daily Analysis of Life Demands for Athletes’ questionnaire (sources and symptoms of stress) and the Wisconsin Upper Respiratory Symptom Survey were used on a weekly basis. Salivary cortisol and salivary immunoglobulin A (SIgA) were collected at the beginning (before) and after the study, and measured by enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). Ratings of perceived exertion (training load) were also obtained. The results from ANOVA with repeated measures showed greater training loads, number of upper respiratory tract infection episodes and negative sensation to both symptoms and sources of stress, at week 2 (p < 0.05). Signifi cant increases in cortisol levels and decreases in SIgA secretion rate were noted (before to after). Negative sensations to symptoms of stress at week 4 were inversely and signifi cantly correlated with SIgA secretion rate. A positive and signifi cant relationship between sources and symptoms of stress at week 4 and cortisol levels were verifi ed. In summary, an approach incorporating in conjunction psychometric tools and salivary biomarkers could be an effi cient means of monitoring reaction to stress in sport. Copyright © 2010 John Wiley & Sons, Ltd.